Enklere oppsett av PressReader og Flipp i webkatalogen

Bibliotek24 samarbeider nå med Axiell og Bibliotek-systemer for å gjøre det enklere å sette opp URL-tilgang til PressReader og Flipp.

Alle bibliotek som har PressReader eller Flipp kan gi sine lånere tilgang til tjenestene fra sin webkatalog. Men dette krever at biblioteket har gjort klart for dette, noe som for mange har vært en litt uklar prosess. Derfor har Bibliotek24 nå gått sammen med Axiell og Bibliotek-Systemer for å gjøre det litt enklere.

Kort fortalt går prosessen for klargjøring av tilgang ut på at systemleverandøren må oppgi bibliotekets tilgangs-URL, og denne må sendes til tjenesteleverandøren for å godkjennes og legges inn i deres system. Deretter må biblioteket selv (eller med systemleverandørens hjelp) aktivere tjenesten i sine innstillinger.

Det Bibliotek24 nå har gjort, er å samle inn URL-ene for Quria og Bibliofil og har videresendt dem samlet til riktig tjenesteleverandør. URL-ene er også lagt inn i hvert biblioteks ConsortiaManager-konto, så de enkelt kan finne dem ved behov.

Dette sparer både bibliotekene og systemleverandørene fra å måtte bruke tid og ressurser på å gjøre denne jobben for hvert bibliotek.

Det er dessverre ikke mulig å gjøre denne forenklingen for Mikromarc-bibliotek. De må fortsatt ta kontakt med Axiell og bestille individuelt oppsett av URL. Axiell tar betalt for én times arbeid for denne jobben.